Pages

Tuesday, September 15, 2009

Capal: Warisan Bangsa

Kasut capal begitu sinonim dengan masyarakat melayu. Dulunya banyak di pakai oleh pembesar dan para pendekar melayu di zaman silam terutamanya di zaman kesultanan melayu Melaka.


Kini ia menjadi trend anak muda terutamanya ketika menyambut lebaran. Capal akan menjadi pilihan bagi golongan tua dan muda masyarakat melayu bila menyambut syawal. Capal juga menjadi pilihan bila si teruna dan si dara menjadi raja sehari.


Di Pulau Pinang Capal Jago memang cukup terkenal bagi penggemar capal. Ini kerana mereka juga membuat capal kepada Bekas Perdana Menteri Malaysia yang ke-5 iaitu Tun Abdullah Hj Ahmad badawi.


Kini Capal Jago turut mengikuti perkembangan terkini dengan pelbagai jenis capal yang telah di naik tarafkan mengikut perkembangan zaman yang mana ciri-ciri keasliannya masih di kekalkan.

Pelbagai jenis capal terdapat di sini. Oleh itu marilah kita jadikan juga sebagai koleksi selain di gunakan ketika menyambut lebaran. Berikut adalah antara koleksi capal yang telah mengalami pembaharuan:-






Terdapat pelbagai jenis lagi jenis capal yang di keluarkan oleh Jago. Untuk maklumat lanjut bolehlah datang lihat sendiri di Jago Kepala Batas di alamat 706,Jalan Perak,Kepala Batas.Pulau Pinang dan hubungi 017-4158958,012-4032360-AM.












0 comments:

Post a Comment